Friday, April 29, 2011

Surat ku Terima

4 hari aku sunyi dari dunia blogging... Ha... aku ikuti kursus nilai dan etika. Aku beria2 mintak kat bos nak hadiri kursus ni sbb aku rasa ada nilai etika yg aku perlu jaga dan aku ubah.
Hari pertama kami diminta oleh fasilitator untuk menulis surat kepada seseorang yg ada dalam dewan tu untuk menulis apa yg ingin kita sampaikan kepada kawan2 kita. Almaklumlah.. kat luar ni kdg2 tak terluah..
Masa tu hati aku terdetik.. mesti aku akan dapat 5 surat untuk aku. Sbb ramai kwn2 aku yg join kursus ni..
Ok la.. aku nak share ttg isi kandungan surat yang aku terima

Surat pertama:
Tak fikir sepanjang panjangnya,,,
Suka ikut perasaan emosi

Surat ke2
Kurangkan bercakap
Cuba untuk bertenang dalam apa2 keadaan
Jgn menyanyi di dapur.

Surat ke3
Kurangkan bercakap, banyakkan menulis
Apa yg berlaku anggap itu satu ujian dan dugaan. Kuatkan semangat

Surat ke 4
Seorang yang suka menceritakan masalah yang dialami kepada orang walaupun rapat.
Harap dapat berfikir banyak kali sebelum cerita supaya tiada tanggapan buruk dari org lain terhadap anda walaupun benda itu baik.

Ulasan aku sebagai tuan empunya diri:
Erm... agak sukar kan bila kita dikritik?
Tp itulah hakikat blind spot. Kekurangan kita yang mmg kita tak nampak.
Surat ke 4 ni agak tersentot aku membacanya.. Betul ke aku suka cerita masalah kat org?? Hahaha.. kena ambik perhatian!!! ni sbbnya ni adalah benda yg aku tak berapa nak sedar. Mungkin benda yg pernah terjadi sblm ni sedikit sebanyak membuka mata sebahagian daripada kita. Apapun.. terima kasih atas komen2 dari anda semua yg tulus dan ikhlas itu.
Selalunya org kata.. kalau nak tahu keburukan dan kelemahan kita kena tanya musuh kita. Kawan2 selalunya akan puji je.. walaupun kdg2 bengkek ngn kita... Hehehhe tp berlainan dengan sahabat2 yg aku ada.. Mereka adalah pengkritik aku. Dan aku suka dikritik oleh mereka sbb aku tahu... mereka SAYANGGGGG kat aku.

Keempat2 penulis aku tahu siapa orangnya. Lepas surat sampai.. pakat sengih2...dan yg paling penting.. aku perlu kurangkan bercakap sbb aku syg dengan diri aku jugak. Dirumah aku tunjukkan surat2 yang aku terima kepada suami ku Bang Berahim... Muka dia agak terkejut bila baca isi kandungan surat tu..
Satu nasihat dia... Jgn jadi seperti Kaldai. Kaldai ni seekor binatang yang sangat rajin. Bg p la barang apa pun kat dia.. pasti dia akan angkut. Tp satu je kelemahan sang kaldai... Suka merungut dan bising mulutnya... Keadaan itu akan buatkan segala kerja2 keldai tadi tidak akan dihargai....
Hukhukhuk.. lagi tambah tersentot.. tp semua nasihat tu adalah yg terbaik...
Sukar untuk telan ubat krn pahit.. tp akhirnya ubat itu juga adalah penyembuh,,,

Semoga Allah memberkati aku...suamiku..keluargaku dan kawan2ku...

3 comments:

  1. huhhh..tersentot jugak la kan kalo skali skala dpt surat gitu..tapi takpa at least kita tau apa kekurangan dan kelebihan kita..

    ReplyDelete
  2. heheh.. sesekali tersentot...Ya,,,tentu sekali dan sebebnarnya kita kdg2 tau apa kekurangan kita tp kita sendiri rasa selesa dgn kekurangan yg ada tu...

    ReplyDelete
  3. Baca renung fikir dan berubah apa yang perlu... (^_^)

    ReplyDelete