Friday, March 11, 2011

nostalgia

Dah lama aku tak masak
Sejak anak 2 org ni...mmg jarang masak.Mlm td masak simple ja... Ikan goreng masak kicap.
Irfan ngn adik mkn berebut2... seronok tgk depa mkn bersuap...
abg satu suap.. adik satu suap.
Hurmm.. teringat kenangan masa kecik2 dulu.. nostalgia....
Mak selalu suapkan kami adik beradik.Nasik lauk ikan temenung(ikan kembung) berkuahkan kicap pekat je.Kicap tu selalu yg kami guna.. kicap tamin atau pun kicap MAJU atau kicap MUDIM ja... Tu la yg berebut2... Tambah pulak mkn dengan nasik panas2.. erm.. menyelerakan..



Tp la ni ada kicap lagi sedap.. kecap Kipas udang...

Ha.. berkat sebenarnya suapkan anak2... anak2 bila besar...ada keluarga sendiri, mesti akan ingat apa yg mak ayah lakukan untuk besarkan anak.
Cinta pertama diri kita adalah cinta pada kedua ibubapa kita. Kita kenal dunia, org pertama yg kita syg... org pertama yg kita kenal.. adalah wajah mak dan ayah atau pun org yg besarkan kita.
Mcm aku... wajah pertama yg aku ingat adalah wajah nenek aku...(al Fatihah buat arwah nendaku: Sharifah Merah)... Saat dia hayunkan aku dalam buaian... saat aku kena marah atau kena kejar ngn ayah.. dia lah penyelamat aku.. Hahaha... ayah kena marah balik... Aku senyum tanda puas bila boleh berlindung dibelakang nenek.. sampai skrg.. Aku terlalu sygkan nenek.
Bila masuk darjah satu.. baru aku tahu... itu mak aku.. wlaupun tiap2 hari aku p kacau mak aku.
Rumah tok ngn umh mak sebelah menyebelah ja. Tp tok yang nak besarkan aku..
Kalau gaduh ngn tok.. aku bungkus baju balik umh mak.. bila gaduh ngn mak.. angkut kain baju balik rumah tok. Begitulah aku...hehhe...
Sampai naik darjah satu... mak aku ugut aku...
Kalau tak balik dok rumah, mak tak mau hantar p sekolah...
Hasrat dan keinginan untuk kesekolah membuak2... membuatkan aku sanggup tinggalkan tok.
Aku nak sekolah... mmg aku suka p sekolah. Tak mcm adik aku yg lain.. semuanya kalau nak p sekolah.. ada sahaja ragam mereka. ada yg bila naik moto ngn ayah.. ayah jalan, dia terjun bergolek2 atas jalan, ada yang pagi2 sebelum mandi jenuh kepung. Lari masuk bawah meja mkn, ada yang kena percik air kat muka... ada yg.. mcm2 lagi la klu nak cita.. esok pun tak habis.
Tp... pernah satu hari aku tertidur waktu nak masuk maghrib. Aku terjaga pukul 7.30. Bila tgk jam. Alamak!!! dah lewat!!! mati la aku kena marah p sekolah lambat.
Segera bangun sambil nangis2.. marah kat mak.. marah kat ayah...
'awat semua org tak gerak cek?" huwwarghhh sambil nangis2... sambil jln menuju ke bilik air.
Tp semua org tgh tengok tv. Semua mata tgk aku dengan rasa hairan.
Mak aku tanya" Nak p sekolah apanya.. bukan pagi lagi. Ni 7.30 mlm la...
Alamak.. malunya aku...Mamun rupanya.. tu dia... betapa semangatnya aku nak p sekolah.
Masa aku kecik2..mak aku adalah seorang yg cukup tak sporting. Tambah2 kalau dalam bab2 nak berjalan p mana. Nak p rombongan sekolah pun dia tak bagi. Pernah satu kes.. aku nak p Kelantan..rombongan.. Aku sorang je tak boleh p sbb mak tak bg.. Ermm tapi aku ada plan untuk pujuk mak aku. Aku call rumah.. suruh mak aku cakap ngn kwn2 aku.. suruh kwn2 aku pujuk mak aku... Akhirnya.. Yeah!! berjaya!!! kwn2 aku berjaya pujuk mak aku.. dan.. dapatla aku p mkn angin di Kelantan... Hurm.. cair jugak mak aku dengan rayuan kwn2 aku.
MAsa tu aku rasa mak aku seorang yg suka mengongkong. Nak p mana pun payah. Yang tu tak boleh.. yang ni tak boleh terutama bab nak p jalan2.. Nak p mana kena bgtau dia dulu.. Masa tu mmg tertekan sgt2.. rasa tak bebas. Tp aku bukanlah seorang yg suka memberontak. Aku ikut gak ckp mak aku. wlaupun kdg2 terpaksa menipu sikit.. hehe. sikit ja MAk...
Tp kini.. bila aku dah dewasa.. baru aku sedar... Apa yang mak aku buat adalah rasa tanggungjwb dia didik anak2.. rasa syg dia terhadap anak2..
Dia nak anak2 dia jadi manusia berguna. Dia tak nak sesuatu yg buruk jadi kat anak dia...
Terima kasih mak krn jaga aku dengan baik.. Didik aku dengan sempurna...Krn bagi aku... Kaulah Yang terbaik. Tiada insan yg dapat gantikan tempatmu sebgai Ibuku.. Terima kasih MAk.. I love u..
Terima kasih ayah... krn kasih syg mu... Terima kasih Ats jasa2 kalian membesarkan aku.. bg mkn pakai yg Cukup.
Tiada Kamu.. aku tak wujud di Dunia ini....
Dan kepada adik2 ku yg masih lagi mencari kebebasan.. ketahuilah.. sesungguhnya yg terbaik adalah apa yg didoa oleh IBU dan Ayah... Redho Allah terletak pada Redho ayah dan IBu...

3 comments:

  1. syurga itu dibawah tapak kaki ibu...dan dedho Allah terletak pada redho ibu...

    ReplyDelete
  2. hmmmmmmm tau dah... akal ya masa kecik..... aku juga dulu masa kecik selalu kena ligan dengan mak aku... so aku lari pi kat tok aku.... dia la penyelamat aku,.... Tok aku ada lagi tapi dah tak boleh jalan....

    ReplyDelete
  3. hurm.. byk akai masa kecik2..hehhehe..hargailah sementara dia masih ada di dunia ni..

    ReplyDelete