Thursday, March 24, 2011

adab

Mlm td aku berkesempatan tgk eksklusif di 1. Siaran ni ttg temuramah wartawan dgn seorang yg pernah di serbu oleh pihak JAIS krn dikatakan mengamalkan ajaran sesat. Smlm Wahab tu telah terangkan segala2nya...dan tiba pulak giliran wartawan untuk dapatkan penjelasan dari pihak JAIS. berbulan2 diorang cuba hubungi pihak Jais tp tak berjawab sehinggakan mereka terpaksa pergi sendiri ke pejabat. Layanan yg mereka dapat sungguh mengecewakan. Seorang daripada pegawai situ bg aku...dia sungguh tak beradab dan tak beretika. Mcm tu ka rupanya seorang penjawat awam menjawab dan melayan org lain? "kepala otak kau" huhh... tak layak jadi pegawai jika perkataan begitu dihamburkan kepada pihak yg bertanya.. sepatutnya dia kena profesional dlm menjawab soalan. Ke pegawai ni belum pergi kursus induksi? Dah la tu...Siap kata kat wartawan..
pegawai: buat apa nak tanya diorang kat luar tu..diorang semua 17. Jauh giler jarak dengan saya" .
wartawan: habis tyu u berapa? 41?
pegawai: ye..saya 41
Ehh betapa sombong dan angkuhnya dia... tak terfikirkah dia mungkin kerani yang 17 tu pun ada diploma, ijazah dan jugak master. Cuma bukan rezeki mereka untuk mendapat pekerjaan yg setaraf dengan kelulusan.
Hurm.. itulah namanya mengaji tinggai..Ilmu ada.. tp tak pandai nak guna.

er.. sungguh memalukan penjawat awam yang lain.. Sedar2 la ye... Adab kita menunjukkan siapa kita. Hormat org perlu ada

Mcm tu jugak ..aku kesal dengan apa yg terjadi dengan dunia FACEBook. Mcm ada entri lepas yg pernah aku tulis... byk buruknya FB.
Jadi pecah belah...silap paham,tuduh menuduh. Masing2 hendak menegakkan pendirian masing2.. Satu dunia tahu...Lagi byk tuduhan..lagi byk salah faham timbul.
Org ni kata kat org tu...kwn2 org ni pakat sokong, pakat like., tolong kutuk tambah. Bukannya nak tolong redakan api kemarahan kawan tp diajak kepada kebencian. Tambah minyak dalam api. Makhluk apa sifatnya terdiri daripada api?? Yes!! Jawapannya syaitan Laknatullah... Mahukah kita jadi sahabat Setan?
sakit hati sepatutnya diubati dengan zikrullah, bukannya ditambah dengan dendam kesumat.
Kepada kwn2 disana... mari kita kembali ke jalan yg benar... Jgn kita terus hanyut. Kelak diri kita yg tak tenteram.
aku bukan seorang pendakwah yg terlatih...aku juga manusia yg tak lepas dari sifat2 mazmumah. Dan buanglah yg keruh, ambil yg jernih. Setiap manusia melakukan kesilapan. Dan kesilapan juga merupakan satu permulaan untuk kita berubah. Semoga apa yg kita buat akan mendapat barakah.
Apapun gelaran yg diberi, Jagalah ADAB.. krn Islam amatlah mementingkan ADAB. Malulah dengan diri sendiri kalau tak malu dengan org lain pun... Bahasa kita menunjukkan siapa kita...
"selamat beramal''

No comments:

Post a Comment