Monday, October 11, 2010

ragamMu menyentuh kalbu



menghabiskan cuti hujung minggu bersama anak2 mmg suatu perkara yang amat berharga buat aku sebagai seorang ibu. 2 hari cuti mcm tak cukup je.
Adik dah mula nampak mcm nak tumbuh gigi. dah boleh berjalan dalam walker. cepat sungguh masa berlalu. Tp adik belum boleh merangkak. harap2 adik cepat merangkak..boleh la berat badan umi ni turun lagi. hehehe

Abg pulak dengan mcm2 ragam. ada yang sukar dikawal...ada yang mudah je untuk aku mengatasinya.

mlm td.. sedang berehat2 dan santai depan tv... kedengaran si abg bersembang dengan abahnya,,
abah: Irfan dok pukul abah ni.. kalau abah mati... sapa nak jaga Irfan?
Irfan: Irfan ada abah baru...
Abah: hurm... kalau abah baru.. umi lah seronok..(dengan nada terkejut)

aku pun terkejut dengan jawapan dia tu. seorang budak yang baru nak masuk 4 thn boleh berkata mcm tu. tak de org yg ajar pun.
lepas tu tiba giliran aku pula untuk menguji apa yang Irfan akan cakap bila aku mati

Umi: Kalau umi mati...sapa nak jaga Irfan?

Irfan tunduk.. diam.. dan pandang muka aku,

Umi: kalau umi mati... umi dok dalam kubur, ular mkn umi..ulat pun mkn umi...
kalau umi mati... sapa nak peluk Irfan malam2...
sapa nak marah Muhammad kalau dia buat Irfan?
kalau Umi mati... Irfan baca ALHAM kat umi tau...

Irfan diam lagi... tiba2 terus dia menerpa ke arah aku...
dirangkulnya tangan aku.. diciumnya pipi aku sambil nangis terisak2..

Irfan: Ipan mintak maap.. Umi jangan mati...Ipan nak jadi budak baik.. huhuhuhu (sambil nangis)

Aku terkedu. tak tahu kata2 yang perlu aku lontarkan. Sambil pandang dia... aku raut wajah comel itu. hurm.. rupa2nya dia takut kehilangan seorang ibu. begitu juga akan kehilangan seorang ayah. budak2 kecil mcm ni..kena main psikologi rupanya.. baru berkesan dan berbekas di hati.

Pagi ni pun.. bangun je dari tidur... terus aku dokong dia.. hantar ke rumah tok dia. aku hulurkan tangan untuk bersalam. Salam disambut. terus ditarik pipi aku dan terus dicium.
dia terus melambai2 sehingga aku hilang dari pandangan.
sambil memandu... aku masih lagi mengenangkan anak2 yang aku tinggalkan di rumah....

Ya Allah.. kau berkatilah anak2 dan suamiku.
Kau sihatkanlah mereka... Kau jadikanlah mereka pejuang2 dijalanMu.. Semoga mereka membesar menjadi anak yang soleh dan solehah dan menjadi ahli syurgaMU..

No comments:

Post a Comment