Thursday, August 19, 2010

nostalgia ramadhan

bulan2 posa mcm ni... teringat pulak aku zaman kecik2 dulu..


mula2 nak belajaq posa...dulu aku start posa masa darjah satu. tu pun posa sekerat hari ja.

Balik sekolah mak aku dah siap bancuh ayaq milo secawan kat aku. uish.. letih bukan main. Kadang2 aku mmg nak posa sehari. Tp mak aku kata.. kena belajaq pelan2...ha.. masa darjah 2 baru posa seharian. Time nak buka posa.. siap dah dok tunggu depan lauk2 sume... Ayaq kalau ada 2 jenis.. 2 jenis la aku tuang siap2 dlm gelas. Senang nak masuk mulut.. erm.. betapa gelojohnya aku masa tu.. heeee

ha... habis ja berbuka.. satu sesi lain pulak menunggu...

sesi merehatkan perut yg terlalu penuh...rasa mcm makanan kat kerongkong ja....sampai nak bernafas pun susah...org utara kata"SENGKAK PERUT" atau dlm bahasa lainnya SEBU kot...

Kadang2 sampai nangis2,,,terpaksa la ayah aku sapu minyak angin kat perut utk kurangkan rasa sakit perut tu... Kadang2 sampai muntah2 pun ada.

Ayah pesan.. len kali mak hang... jgn letak cucur/ kuih dulu dulu. Bg ja budak2 ni mkn nasik dulu. cucur mkn lepas maghrib sat ni.. Ha.. start dari hari tu la kami mula mkn makanan berat dulu. Sampai la skrg ni.. kalau berbuka.. mesti aku makan nasik dulu.. dah terbiasa mcm tu. lepas tarawikh baru la nak ulang mkn apa yg ada kat dapur.

erm.. dulu2 tadak bazaar ramadhan mcm skrg ni. Kuih2 semua mak aku buat je. Almaklumlah.. anak ramai. lepas tu hantar la kuih yg buat tu kat jiran sana sepinggan.. jiran ni sepinggan.. Hasilnya... jiran balas balik kuih tu.. jadi la 3 jenis kuih untuk berpuasa... Hurmm mmg best masa tu... rasa seronok jee.. Tp la ni... p tunjuk2 ja kat bazaar ramadhan tu.. silap2 tunjuk.. dapat yang dah basi atau yang dah dihurung lalat...hurm.. semangat kejiranan semakin hilang....



hurm. lepas berbuka... kalau dekat nak menjelang raya.. p pulak cucuh pelita nak bakar bunga api... best2.. bila ingat kenangan tu.. sbb apa... masa dulu2 bila bulan posa je.. akulah anatara org yg berani.. sbb aku ni penakut. Kalau bulan posa...aku boleh ja jalan sorang2 kat luar rumah.. sbb org kata hantu kena ikat...he... lawak betui pahaman aku tu.. kekekeke



kalau bab sahur pulak.. Aku bukanlah seorang yg liat utk bgn pagi.. dengar mak kejut je... terus bagun.. basuh muka.. dan bersila mkn. erm.. sampai la ke besar ni pun.. still mcm tu kalau dok ngn mak... betapa manja dan mengada2 betui...

Tp bila aku dah kawin.. dah ada keluarga sendiri... tau pulak aku bgn kul 4 pagi. MASAK tu... Rajin jugak no..( Riak2.. heheh). Sebetulnya... bila kita rasa ada tanggungjwb...automatiknya kita sendiri akan buat benda tu tanpe perlu disuruh atau dipaksa buat. Buat dengan ikhlas hati. Rasa senang hati bila tgk suami kita mkn. Erm.. mcm tu jugak mak aku kan...dia puas tgk anak2 dia mkn. Tp... bila dah masuk hari ke 10 posa.. masing2 bila bangun.. tenung ja nasik tu... mkn pun... pelan sgt2,,,ada yam golek pun buat2 tak nampak ja.. TP... Kalau telur goreng mata kerbau tuang kicap ngn sos sikit.. yang tu la yg diserbu dulu..

No comments:

Post a Comment