Thursday, April 30, 2009

Dilema

erm... pagi ni dengan langkah yang teramat lemah...aku melangkah meninggalkan Irfan untuk mencari rezeki..
kesian rasa tgk dia ditinggalkan mcm tu..
smlm, selesai makan malam..sambil2 basuh pinggan,suami aku teman aku kat dapur. Alang2 Irfan dah tidur, dia ckp kat aku.. "Kesian tgk Irfan pg td. Dia tgk Adik atirah bgn, cari ibu...ibu, lepas tu terkedek2 lari kat ibu dia. Irfan pun bgn gak.. tnya abah.. Umi mana? tp dia tak boleh lari pergi kat ummi dia sbb Umi dia dah pergi kerja. Abah rasa kesian sgt kat Irfan"..Hurmm.. tiba2 je air mata aku laju mengalir. Rasa sebak sgt2. Aku rasa mcm tak boleh jadi ibu yang bertanggungjawab melindungi sepenuhnya anak aku. Tak dapat bg kasih syg.. tak dapat menjadi pelindung ketika dia memerlukan aku. Saat dia perlukan ibu, saat dia inginkan sesuatu.. aku tak dapat tunaikan... Aku rasa aku dah kehilangan saat2 berharga.. melihat anak aku membesar... setiap langkahnya... ada saja yang aku ketinggalan... tp itu semua bukan aku minta. Ummi terpaksa...semuanya adalah untuk melihat Irfan membesar dalam kesenangan... Biarpun tidak mewah.. tp biarlah Irfan tak merasa mcmmana ummi pernah rasa susah waktu kecik2 dulu. Ummi tak nak anak ummi rasa semua tu... Kalau boleh, Ummi nak Irfan dapat belajar dalam keadaan selesa... Bila cikgu mintak nak dibelikan buku atau peralatan sekolah, Ummi dan abah dapat sediakan. Irfan tak perlu menangis bila tak dapat beli buku apabila diminta.
Abah pulak seolah2 nak Ummi berhenti kerja... jaga IRfan.. Bukan Ummi tak nak jaga Irfan.. Demi Allah... Kalau boleh Ummi nak jaga Irfan setiap saat dan nafas yang Ummi ada.
ummi sanggup ulang alik kerja setiap hari yang jaraknya 90km pergi dan balik setiap hari semata2 nak nenek yang jagakan Irfan. Ummi tak nak org yang ummi tak kenal jaga Irfan. Mlm pulak seboleh2nya ummi cuba untuk melayan Irfan agar Irfan tak rasa Ummi tak syg kan Irfan. Itu sajalah pengorbanan yang Ummi boleh buat. Jalan yang terbaik utk mencapai apa yang Ummi hajatkan.
Ya Allah... permudahkanlah segala urusan Ku. Kuatkanlah Hati hambaMu ini. berikanlah petunjuk Untuk aku terus beriman dan bertakwa kepadaMU.. Jadikanlah aku pendidik dan contoh yang terbaik untuk diikuti oleh zuriatku. Aminnn.

No comments:

Post a Comment