Tuesday, December 22, 2009

bengkak cantik

Salam semua.. aku bercuti khamis sbb bateri keta wat hal tak boleh start.
jumaat Irfan mula nampak tanda2 bengkak pada pipi dia..so mlm jumaat bawak dia p klinik mutiara.balik rumah...dia tak mau mkn ubat.. alahai... nak wat mcmmana nih???
hurm... mak mertua aku campurkan nila dengan sarang angkut2 bersama sikit cuka. huhuhu... tu pun jenuh jugak la nak bubuh kat tempat yg bengkak tu. Hari sabtu.. Irfan dah start demam2...ubat tak nak mkn. bila suap.. diludahnya balik...
so hari isnin.. demam irfan makin kuat. aku terpaksa ambil cuti lagi. Kesian sgt tgk Irfan. Kali ni bawak dia p hospital la pulak. mcm tu la jugak.... dia tak nak mkn ubat. Mau tak mau kena cari ubat yg kena sumbat ikut saluran berak tu la...TP.....aku ngn asben jenis penakut nak buat benda tu... Ptg smlm bila panas sgt, terpaksa la Pak Long Irfan iaitu abg din jadi doktor sat...sejam lepas letak ubat... badan dah sejuk.. dan boleh keluar jalan2 ..mintak mkn itu.. mintak mkn ini... Alhamdulillah..
Tp mlm td Irfan start demam2 balik.... aku cuma jelum kepala dia dengan air yang diramas bersama daun duri tujuh. sampai la ke pagi...lepas tu tampal dahi dia ngn cool fever. dari pukul 4 ummi tak boleh tido sbb risaukan Irfan...dan hari ni.. mau tak mau ummi kena jugak mai kerja... harap anak ummi cepat sembuh.. Amin.

dalam perjalanan nak p hospital...letih sgt tgk dia...

NI pulak rupanya daun duri tujuh yang selalu aku guna untuk jelum kepala bila Irfan demam. daun mengeluarkan lendir berfungsi untuk menyejukkan....

zoom dari dekat...nampak duri pokok ni .. tajam2 dan kecik2...

PENYAKIT BEGUK(aku google jek)
fakta pertama:

Penyakit beguk adalah penyakit yang disebabkan oleh kekurangan
iodine , apabila kelenjar tirod yang terdapat pada leher
pesakit menjadi bengkak. Sekiranya saiz bengkak ini kecil ia tidak
akan mendatangkan masalah tetapi sekiranya saiz menjadi semakin
besar, ia mungkin menyebabkan kesukaran menelan dan bernafas
kerana kelenjar tirod ini terletak berhadapan dengan salur pemakanan
(esophagus) dan salur pernafasan (trakea). Penyakit ini tidak berjangkit ,
namun untuk mengubati penyakit ini pesakit perlu mengambil iodine tambahan
dan ia akan hilang secara beransur-ansur.
Antara tanda-tanda penyakit ini adalah :
saiz leher menjadi semakin besar
susah untuk bernafas
kesukaran untuk menelan makanan
demam
berasa letih.

Kajian menunjukkan golongan wanita lebih berisiko untuk menghidap penyakit beguk. Selain itu golongan yang ahli keluarganya pernah mengalami penyakit beguk berpotensi untuk mendapat penyakit ini. Di Malaysia, penyakit beguk sangat jarang terjadi disebabkan makanan dan sayuran yang kita makan mengandungi iodine yang mencukupi. Beguk cuma terjadi dalam negara atau sesebuah kawasan yang penduduknya makan hasil tanaman yang mengandungi kurang iodin.
Di antara kompilasi penyakit ini ialah kesukaran untuk bernafas atau menelan makanan sekiranya bengkak di leher menjadi lebih besar. Lebih serius lagi , pembedahan harus dilakukan untuk membuang beguk bagi mengelakkan komplikasi yang lebih teruk lagi.
Antara panduan yang dapat diamalkan untuk mengelakkan penyakit beguk adalah dengan memastikan kita mengambil makanan yang mengandungi iodin dengan cukup. Selain itu , sekiranya terdapat bengkak pada leher segeralah berjumpa dengan doktor.
Untuk menembuhkan penyakit beguk dengan cara perubatan tradisional ialah menggunakan nila dan cuka iaitu dengan mencampurkan kedua-dua bahan tersebut dan kemudian di sapukan pada bahagian yang bengkak. Lakukan selalu sehingga hilang bengkaknya.
Penyakit beguk dapat juga dielakkan dengan mengambil immunisasi untuk kanak-kanak ketika berusia kira-kira sembilan bulan diambil secara sekaligus. Program immunisasi kementerian kesihatan dinamakan MMR (untuk pertahanan Measles , MUMPS dan Rubella). Immunisasi juga boleh diambil di klinik-klinik swasta.
Fakta ke 2
Beguk adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh sejenis virus (RNA Paramyxovirus). Ia di sebarkan melalui udara oleh orang yang dijangkiti beguk samaada dengan beresin, batuk dan sebagainya. Gejalanya demam, kelenjar yang bengkak dan sakit di bahagian rahang.
Waktu terdedah sehingga timbul gejala penyakit ialah dari 14 sampai 25 hari. Tempoh pengasingan yang disarankan selama 9 hari setelah bengkak timbul.
Pencegahannya ialah melalui imunisasi (MMR) pada usia 12 bulan dan 4 tahun

3 comments:

  1. adakah beguk dan bengkak cantik tu bnda yang sama???

    ReplyDelete
  2. perghh mmg sakit gila bengkak cantik neh. ini 2nd time kena ni. dgn demam semua cukup. bole share tak makanan yang mempunyai kandungan iodin yang cukup?

    ReplyDelete
  3. Beguk cantik ubatnya, sapu minyak zaitun-dr.Homeopathy

    adik bru lps kena....

    ReplyDelete