Wednesday, October 14, 2009

tak pernah2 aku nangis mcm ni.

erm.. aku sebenarnya mmg bz gila nih...sbb tgk siapkan utk lab test pukul 3 nanti.. tp aku tak kira.. aku nak curik juga masa nak meluahkan apa yg terbuku di hati ini...
td aku p kangar.. p ASB...masa nak balik dari sana...aku isnggah sat beli buah tembikai sepotong.(tepi lorong balai polis trafik).. masa tgh dok bayar duit tu...tetiba aku dgr bunyi bising dari gerai jual ayam goreng+ nasik. aku pun kalih la tgk..(menyibuk).. aku tgk seorang nenek tua...tgk beli ayam goreng.. dan tgh keluarkan duit nak bayar...ada 3 org cucu dia..kecik2 lagi... agakan aku dlm 4 thn..3 thn dan 2 thn... sedang meruntun2 nenek depa. nenek pulak...suara mcm halilintar memanah bumi....marahkan cucunya...yg cucu td bila nenek marah.. dia pukul nenek dia sambil nangis2.. budak2 kan.. lepas beli.. nenek tu ambil tempat.. duduk tepi longkang seketika.
dlm mas atu jugak.. aku dgr satu lagi suara.. suara td lebih hebat dari halilintar... boleh diumpamakan mcm letupan mercun bola kot...marahkan budak2 td/"oii...jgn kacau tok...hampa p la mintak duit kat ayah hampa... jgn mengacau'..tu ayat mak sedara budak td.
huhuhu...aku tgk 2 org yg besaq sikit tu.. tgh nangis2...yg si adik pulak.. dlm 2 thn tu.. sedang membongkok ditgh jalan sambil gigit ayam goreng... tiba2.. sebuah motor lalu kat situ.. tp pemandu tu mcm tgk kiri kanan.. tak tgk depan. aku apa lagi.. takut org tu langgar.. aku pun terjerit2 la sikit... nasib org tu tgk.. kalau tak.. tentu dia langgar budak kecik tu...
aku rasa mcm nak bg duit je kat budak2 tu.... tp aku takut kena jerkah ngn mak menakan dia.. kang tak pasal2 aku malu depan public.
lepas melalui mereka... aku ckp kat kwn aku...kesiannya... masa tu.. air mata aku dah berhambur... dapat aku bygkan...kalau anak2 aku org buat mcm tu...huhuh... mereka hanyalah kanak2 yg belum cukup akal fikiran. tp dilayan mcm tak de hati perut..aku tahu..nampak mcm mereka tu org susah..sbb tgk mak sedara ngn tok dia tu pakai baju kurung ngn kain batik ja... tp aku pun pernah susah...tp tak pernah pun dpt layanan mcm tu..tetiba aku rasa mcm berada di Afrika...kebuluran....
kemananakah hilangnya adab kita terhadap anak2 kecil??? ingatlah.. kita sebenarnya yg mencorakkan anak2 kita.... Ya Allah.. jauhilah anak2 ku serta cucu2 aku dari suasana seperti ini.. saat menulis ni.. aku masih lagi menitiskan air mata... kenapa dgn aku?? kenapakah aku terlalu sensitif??
dan saat ini jugak.. aku terfikir.. kita sepatutnya bersyukur dgn apa yg kita ada.. krn ada lagi org yg tak bernasib baik seperti kita.....renung2kanlah...

2 comments: